söndag 14 juni 2009

Museihelg deluxe

Things to do, people to see.

Mina föräldrar försöker nog göra mig till aktivitets-knarkare för attans vad vi har hållit på i helgen.

Fredagskväll hemma hos min kusin och buskompis Theodor. Pussade på Engla oxå, hon e en mysig tjej.
Lördagen rivstartade med scones-bak för mormor skulle komma på nåt som heter brunch. Vi åt och smaskade och sen var det dags att ta en promenad till stan. Vi skulle gå på museum, Stockholms Stadsmuseum sa gamlingarna att det hette. Who cares liksom? Jag var lite trött så jag passade på att sova i vagnen hela promenaden och tydligen halva musei-besöket. Vaknade när mamma, pappa och mormor satt å kollade på nån larvig journalfilm från stenåldern. Fast det var ganska mysigt och sitta i pappas knä och vakna till medans gamla svartvita tanter och farbröder pratade fort på filmduken.
De hade en schysst borg inne på museet där jag sprang omkring. Jag fixade lite kaffe, läste en bok, klättrade i trappor och kokade fisk i en gryta.
Fika är bland det bästa jag vet så det gjorde vi oxå. Jag fick jos och lite chokladboll.

Vi åkte tunnelbanan hem, det är oxå en höjdare. Jag vet precis hur man ska göra nu. Måste hålla mamma eller pappa i handen när man går på perrongen. Jag måste ta ett stooort steg (mamma låter jätterolig när hon säger så!) när jag kliver på tåget. Jag får inte ha fötterna på sätet för då blir det smutsigt och så måste jag sitta stilla så jag inte sparkar på nån heller. När vi ska gå av måste jag hålla i handen igen. Det är många måsten men jag är jätteduktig för jag kan allt det där själv nu.

På kvällen kom Theodor och Engla med sin mamma och pappa. Linda kom oxå. Vi åt köttfärssås, spagetti och jättegott vitlöksbröd. Det var så gott att jag nästan glömde bort maten. Mamma och pappa bara tjatar hela tiden- "äter du inte mat får du ingen glass". Lika bra att trycka i sig lite grann så de håller snattran.
Som vi lekte jag och Theodor. Han går snart, vet ni det? Han körde mig i min vagn, det tyckte han var jätteroligt. Ville aldrig sluta. Jag fick hålla i Engla flera gånger, hon e fin hon. Tittade till henne där hon låg i soffan medan gamlingarna åt. Det var bäst så för de har ju ingen koll...
Somnade jättesent igår men roligt hade jag.



Idag har regnat jättemycket och mamma och pappa ville inte vara ute. Jag försökte flörta lite så vi kunde gå ut och cykla men de sa bara nej. Tråkigt. Vi åkte till ett museum idag igen, Tekniska Museet. I vanlig ordning så startar jag min museibesök med en tupplur och varför frångå ett vinnande koncept? Sov genom halva turen så mamma och pappa kunde titta på gamla telefoner och datorer ifred. Jag passade på att vakna till det riktigt roliga, maskinhallen. Gamla motorcyklar och flygplan. Saker man kunde snurra på och titta in i. Sen tittade vi på raketer!
Jag fick åka nåt som heter Rymdmoped. En stol som åker upp och ner. Det var ganska häftigt faktiskt. Synd bara att mamma inte trodde att jag kunde åka själv så hon "hjälper till". Pinsamt när det står 10-åriga brudar och kollar...

Efteråt var det dags för såna där tråkiga vuxensaker, åka å handla mat. Jag hängde väl med under lite protester. Fick höra att vi skulle baka till pappas kalas imorgon så då gick det lite bättre.

Kvällen avlöpte med lek och lite film. Hade dock lite svårt att bestämma mig vilken film jag ville se så det blev några byten, fast pappa ruttnade efter ca 8 filmer. Hur båring är inte han?

Mamma och pappa har möblerat om lite. De har tagit ut mitt bord i vardagsrummet och det är ju jättebra! Varför har de inte gjort det tidigare?!? Jag bara undrar. Det här helkul att lattja där. Jag kan ju hålla koll på dem hela tiden så de sköter sina sysslor medans jag roar mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar